Kompletny przewodnik po utrzymaniu spójności marki franczyzobiorców
W ciągu ostatniej dekady sektor franczyzy w Wielkiej Brytanii wzrósł o 50% - i nie jest to bynajmniej wielka niespodzianka. Pomyśl o tym: każdy aspirujący przedsiębiorca może skorzystać ze sprawdzonego systemu biznesowego, który już przetestował wody na rynku. Nic dziwnego, że co 8 minut powstaje nowy franczyzobiorca!
Jako właściciel firmy franczyzowej musisz jedynie powielać modele sprzedaży, operacji i obsługi klienta, na które zdecydowała się Twoja firma macierzysta.
Nie musisz budować żadnego procesu od zera i wiesz, że będziesz miał wszelkie wsparcie w razie gdybyś gdzieś utknął. Obejmuje to również zapewnienie spójności marki.
Znaczenie spójności marki w modelu franczyzowym
W uproszczeniu spójność marki oznacza, że docelowi odbiorcy są stale narażeni na kontakt z podstawowymi komunikatami, elementami wizualnymi i innymi parametrami marki (kolory, czcionki, ton głosu) firmy, które pomagają utrwalić rozpoznawalność marki.
Kiedy jesteś właścicielem franczyzobiorcy znanej marki, powiedzmy McDonald's, konieczne jest przestrzeganie tych samych wytycznych dotyczących marki, wraz z modus operandi firmy macierzystej, aby uniknąć wyróżnienia się spośród innych franczyzobiorców McD.
Wyobraź sobie, że używasz niebieskiego i zielonego w logo swojej firmy, a nie zwykłych żółtych i czerwonych kolorów w logo McDonald's - wyglądałoby to dziwnie, prawda? Albo używanie słów przekleństw w kopiach reklamowych. To trochę za dużo jak na firmę przyjazną rodzinie.
Podstawowe wartości biznesowe muszą być zachowane i odpowiednio promowane. Oto cztery korzyści, jakie franczyzobiorcy tacy jak Twój odnoszą z utrzymania spójności marki:
1. Nakreśla, czym jest Twoja firma i jak działa.
Głównym celem budowania marki jest przekazanie docelowym odbiorcom informacji o tym, czym jest Twoja oferta i jak mogą z niej skorzystać. Na przykład, marka napojów bezalkoholowych, taka jak Pepsi, przemawia bardziej do nastolatków i młodych dorosłych.
Stąd branding Pepsi, w tym elementy wizualne i głos marketingowy, odzwierciedlają wigor i młodość. Zapadające w pamięć marki mają zestaw cech, które mają za zadanie powiedzieć klientom, co otrzymują.
W przypadku franczyzobiorców, grunt jest już stworzony przez firmę macierzystą. Marka jawi się jako odważna i kreatywna, ciepła i empatyczna lub po prostu godna zaufania. Jakkolwiek by nie było - branding daje przedsmak tego, czym zajmuje się Twój biznes franczyzowy.
2. Twoja reputacja staje się silniejsza.
Kiedy jest jasne, czym się zajmujesz, łatwiej jest twoim obecnym klientom polecić cię swoim przyjaciołom i rodzinie.
Nie można się rozwijać, dopóki firma nie udowodni swojej wartości, a baza klientów nie zacznie wiązać wizualnego brandingu z tymi wynikami. Ale kiedy tak się stanie, musisz upewnić się, że zawsze spełniasz te standardy w każdym aspekcie biznesowym.
Pamiętaj, że budowanie reputacji trwa lata, a zrujnowanie jej tylko pięć minut. Wszystko w twoim biznesie franczyzowym musi być spójne.
Obejmuje to obsługę klienta, sposób przyjmowania nowych klientów, rodzaj marketingu i rodzaj banerów, które chcesz umieścić w oknach budynku.
3. Odróżnia cię od konkurencji.
Badania pokazują, że 19% małych firm pozostaje w tyle za swoimi postępami, ponieważ ich konkurenci je prześcigają. W rzeczywistości muszą ciężej pracować nad swoim marketingiem i zapewnić, że dostarczają to, co obiecują. Powielanie sprawdzonego pomysłu na biznes zdecydowanie pomaga uzyskać jumpstart.
Udane strategie marketingowe firmy macierzystej pokazują, co działa, co nie, i gdzie oferta franczyzy może być w pełni zilustrowana. Małe zmiany mogą zrobić ogromną różnicę, jeśli chodzi o to, kogo klienci wybierają w przypadku podobnej usługi.
Wierzcie lub nie, ale 26% firm ma wytyczne dotyczące marki, które ich pracownicy mogą łatwo znaleźć, a kolor sygnatury może zwiększyć rozpoznawalność o 80%.
Co więcej, twój personel musi być w stanie prawidłowo wykonywać swoją pracę, a klienci muszą uznać cię za bardziej imponującego niż konkurencja. Jeśli zignorujesz markę franczyzy, trudniej będzie Ci się odróżnić od konkurencji.
4. Daje ci więcej możliwości.
Biznes "franczyzowy" ma charakter lokalny. Jeden konsument może polecić Cię swojemu przyjacielowi, który może polecić swojemu sąsiadowi, i tak dalej. Ponieważ znają oni Twoją markę i widzą Cię jako zaufaną twarz w społeczności, kolejna osoba na pewno da szansę Twojemu biznesowi.
Ważne jest to, że Twoja marka powinna żyć zgodnie z przekazem marketingowym i świadczyć usługi wysokiej jakości, które mówią same za siebie. W ten sposób marka franczyzowa może się rozprzestrzeniać: poprzez spełnianie oczekiwań klientów za pomocą tej samej formuły, która wcześniej się sprawdziła.
A jeśli franczyza pojawia się w celu odsprzedaży lub istnieje możliwość ekspansji na nowe regiony, franczyzodawca może błyskawicznie wypełnić wolny plan. Wartość marki nie zanika. Ponieważ marketing jest tak silny, Twój biznes franczyzowy wiedziałby, co robić, aby utrzymać markę i pozostać w swoim pasie.
Jak marki franczyzowe mogą zarządzać franczyzobiorcami w celu zachowania spójności marki
Jeśli jesteś po drugiej stronie medalu i faktycznie posiadasz ciąg franczyzobiorców, jest kilka rzeczy, które możesz zapewnić, że twój branding nie będzie w ogóle utrudniony:
1. Zapewnij swoim franczyzobiorcom odpowiednie szkolenia
Twoi franczyzobiorcy powinni być dobrze przygotowani i wystarczająco kompetentni, aby wprowadzać na rynek Twoją markę franczyzową. Ich pracownicy mogą mieć inne doświadczenie lub znać inną niszę branżową. Możesz jednak zapewnić im odpowiednie szkolenie z zakresu najlepszych praktyk marketingowych, dzięki czemu fundamenty pozostaną mocne, a oni będą mieli od Ciebie całe wsparcie, którego potrzebują, aby rozpocząć działalność.
2. Daj im elastyczność, aby "myśleć"
Nie bądź nadopiekuńczy i daj swoim franczyzobiorcom trochę swobody w realizacji ich pomysłów na rozwój biznesu. Nie oznacza to, że odchodzą od modus operandi Twojej firmy macierzystej. Miej kontrolę nad swoją marką.
Jednocześnie jednak daj franczyzobiorcom wystarczającą elastyczność w tworzeniu materiałów marketingowych zgodnie z ich potrzebami. Daj im wymagane narzędzia do tworzenia swoich kampanii reklamowych, które są zgodne z tożsamością i przesłaniem firmy.
Ustawienie rozwiązania oprogramowania do druku, na przykład, może pomóc w tym w dużym stopniu.
3. Udostępnianie wstępnie zatwierdzonych, zgodnych z marką materiałów marketingowych
Ułatwia to franczyzobiorcom, jeśli dostarczysz im materiały marketingowe zgodne z marką. Nie będą musieli tracić czasu i wysiłku na samodzielne projektowanie materiałów marketingowych. Możesz udostępnić im gotowe do druku i łatwe do dostosowania szablony, które mogą dalej edytować na potrzeby swoich kampanii marketingowych i komunikacji wewnętrznej.
Podsumowując
Zawsze jest wiele do rozważenia, aby zbudować i utrzymać solidną markę franczyzy. Dlatego franczyzobiorca zawsze będzie prosił, abyś żył zgodnie z jego standardami. Należy pamiętać o tym, że:
- Twój klient powinien mieć pojęcie o tym, co kupuje, zanim kupi. Można to osiągnąć poprzez marketing cyfrowy.
- Strategie marketingowe muszą określać USP Twojej franczyzy - które pomogą Ci pokonać konkurencję.
- Przystępując do franczyzy, dziedziczymy reputację. To nie może być szybko osiągnięte przez małe firmy i daje ci szansę na szybkie rozpoczęcie zarabiania.
Zachowanie spójności marki jest niezbędne, jeśli chcesz rozwijać się jako franczyzobiorca i utrzymać zadowolenie firmy macierzystej.