Jak rozpocząć działalność gastronomiczną
Jeśli masz talent do gotowania i masz ochotę na przedsiębiorczość, być może rozważasz założenie własnej firmy cateringowej. A założenie firmy cateringowej w Wielkiej Brytanii jest niezwykle opłacalną opcją, gdyż według raportu IBISWorld sektor ten posiada rynek o wartości 1 miliarda funtów, który nie jest zdominowany przez żadną firmę.
Jeśli chciałbyś rozpocząć działalność gastronomiczną lub spożywczą w domu, ale nie jesteś pewien, od czego zacząć, to trafiłeś we właściwe miejsce. Oto wszystko, czego potrzebujesz oraz przewodnik krok po kroku, jak zacząć.
Krok 1: Zdecyduj, dla kogo chcesz przygotować jedzenie.
Po pierwsze, musisz zdecydować, jakie rodzaje wydarzeń, miejsc i osób są najbardziej odpowiednie dla Twoich usług cateringowych. Istnieją dwa kierunki, które możesz wybrać, aby przejść w:
- Osobisty - taki jak wesela, pogrzeby oraz przyjęcia urodzinowe i rocznicowe
- Corporate - catering dla firm, w tym przyjęcia biurowe, ceremonie rozdania nagród, szkolenia i duże spotkania
Jest to znane jako swojej niszy, i pomoże Ci skupić się i kierować do konkretnej grupy odbiorców i odwołania się do nich, jak rozpocząć proces marketingowy. To również sprawia, że o wiele łatwiejsze dla Ciebie, aby zaplanować, jak wiele żywności będziesz robić i stworzyć menu, które pasuje do wydarzenia.
Krok 2: Badanie rynku i wyróżnianie się
Po wybraniu drogi cateringu chcesz iść w dół, decyzje nie kończą się tam. Teraz musisz pomyśleć o tym, jak masz zamiar wyróżnić się od innych firm cateringowych (AKA konkurencji), oferując coś, czego nie mogą. Ale przeprowadzenie wielu badań rynku pomoże ułatwić te decyzje.
W zależności od swojej niszy, będziesz oczekiwać, aby zaoferować różne style cateringu. Oto kilka przykładów.
- Bufet - goście częstują się dowolną ilością gorących lub zimnych potraw.
- Obsługa falowa - zespół serwerów porusza się po sali upuszczając talerzowe jedzenie z wcześniej ustalonego menu, zaczynając od stołu głównego
- Drop-off - musisz przygotować jedzenie z wyprzedzeniem, aby je podrzucić, żadna inna usługa nie jest świadczona przez firmę cateringową
- Pełna obsługa - ustawienie, gotowanie i sprzątanie zapewnione przez firmę cateringową.
Możesz zaoferować jedną lub więcej z tych usług, ale najlepszym sposobem, aby określić, co należy wybrać jest badanie, co jest już dostępne w okolicy.
Następnie, jeśli nadal istnieje zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi, można konkurować o to lub wybrać inny styl, który nie jest tak dobrze catered dla, ale nadal ma popyt.
Aby się wyróżnić, można zaoferować konkurencyjne ceny, elastyczne opcje płatności, catering dla większych grup ludzi i oferują różne rodzaje żywności - na przykład, catering do różnych alergii i wymagań dietetycznych.
Krok 3: Skąd będziesz dostarczać posiłki?
Styl gastronomiczny, który wybrałeś, określi, czy możliwe jest prowadzenie biznesu gastronomicznego z domu, czy też będziesz musiał zainwestować w coś nieco większego.
Oto kilka różnych miejsc, z których możesz prowadzić swój biznes gastronomiczny oraz zalety i wady każdego z nich.
Domowy biznes gastronomiczny
Jeśli masz przestrzeń i zaplecze, prowadzenie firmy gastronomicznej z domu to świetny sposób na zaoszczędzenie kosztów wynajmu obiektu i sprzętu.
Wada może być tutaj oczywista: przestrzeń. Czy masz wystarczająco dużo miejsca w lodówce, zamrażarce i spiżarni, aby przygotować duże ilości jedzenia na imprezy? Dla większości ludzi rodzinna kuchnia nie jest wystarczająco duża, zwłaszcza jeśli planujesz catering na duże imprezy.
Mobilny biznes cateringowy
10 lat temu mobilna gastronomia była tytułem ściśle zarezerwowanym dla furgonetek z burgerami. Jednak w dzisiejszych czasach, dzięki rosnącej popularności jedzenia ulicznego, istnieje o wiele większa elastyczność w tym, co można zaoferować z furgonetki.
Mobilny catering oznacza, że możesz zabrać swoje jedzenie w podróż, co daje Ci dużą swobodę w obsłudze wydarzeń w całym kraju - czy to na parkingu dla pracowników podczas dnia sportu, czy też na tygodniowym festiwalu muzycznym.
Również w tym przypadku należy wziąć pod uwagę przestrzeń. Musisz być w stanie działać na ograniczonych zapasach i ograniczyć liczbę osób przygotowujących jedzenie na tak małej przestrzeni.
Biznes gastronomiczny w stałej lokalizacji
Wynajęcie lokalu to świetny sposób na oddzielenie życia domowego od zawodowego i może dać Ci znacznie więcej miejsca na przechowywanie i przygotowywanie potraw. Możesz wynająć pustą kuchnię lub taką, która jest w pełni wyposażona.
Wiążą się z tym jednak dodatkowe koszty, które mogą nie być możliwe do poniesienia na początku Twojego przedsięwzięcia.
Krok 4: Jak sfinansujesz swój biznes gastronomiczny?
Istnieje wiele różnych sposobów na finansowanie biznesu na początku, kiedy nie osiągasz żadnych zysków, które mógłbyś zainwestować w niego z powrotem. Wszystkie mają zalety i wady i zależą całkowicie od tego, co najlepiej sprawdzi się w twoich indywidualnych okolicznościach.
Oto kilka najbardziej popularnych sposobów finansowania biznesu:
- Bootstrapping - wykorzystanie własnych oszczędności do finansowania biznesu
- Pożyczka rządowa - ubieganie się o pożyczkę na rozpoczęcie działalności wspieraną przez rząd
- Kredyt bankowy - tradycyjny sposób na uzyskanie kredytu dla firmy
- Crowdfunding - poproszenie dużej liczby osób o przekazanie niewielkiej kwoty pieniędzy, aby postawić firmę na nogi
- Inwestycje - zabezpieczinwestycje u odnoszącego sukcesy właściciela firmy, który następnie weźmie procent od Twoich zysków
- Zapytaj przyjaciół i rodzinę - sprawdź, czy możesz pożyczyć trochę pieniędzy od swojej rodziny z obietnicą, że je spłacisz
Oto plusy i minusy każdej z tych metod finansowania, aby pomóc Ci zdecydować, która jest najlepsza dla Twojego biznesu gastronomicznego.
Krok 5: Pisanie biznesplanu gastronomicznego
Pisanie biznes planu może brzmieć dość zniechęcająco, ale tak naprawdę nie jest. Twój biznesplan zasadniczo opisuje Twój biznes - co powinno być łatwe, ponieważ jesteś osobą, która wie o nim najwięcej!
Twój biznesplan musi zawierać wszystkie rzeczy, o których już myślałeś w tym przewodniku - a więc czym jest Twój biznes gastronomiczny, jak działa, dlaczego jest wyjątkowy, kim jest Twoja konkurencja i jak zamierzasz go finansować. Tak więc, naprawdę, przygotowaliśmy cię do tego już!
Oto pełny przewodnik po pisaniu biznesplanu, który pomoże ci rozwinąć twoje pomysły i stworzyć bardziej profesjonalny format.
Krok 6: sprawy prawne
Teraz jesteś gotowy do działania z operacyjnego punktu widzenia, nie opóźniajmy tego, co nieuniknione. W tym kroku omówimy rejestrację działalności gospodarczej w branży spożywczej oraz różne rodzaje ubezpieczeń, których będziesz potrzebować jako firma cateringowa.
Zarejestruj swój biznes
Aby sprzedawać żywność w Wielkiej Brytanii, musisz złożyć wniosek o rejestrację biznesu spożywczego na stronie rządowej tutaj. Jest to całkowicie bezpłatne, ale musi zostać wypełnione co najmniej 28 dni przed planowaną sprzedażą żywności dla publiczności - w przeciwnym razie możesz zostać ukarany karą więzienia do dwóch lat.
Załóż firmę
Następnie musisz założyć albo firmę jednoosobową (jeśli jesteś jedynym pracownikiem) albo spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (jeśli planujesz zatrudniać pracowników od razu po rozpoczęciu działalności).
Inspekcja kuchni
Musisz skontaktować się z lokalnym urzędnikiem ds. zdrowia środowiskowego, aby zorganizować inspekcję kuchni w celu upewnienia się, że przestrzegasz przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności. Udzielą ci oni wskazówek, jak zapewnić zgodność z przepisami poprzez sprawdzenie, czy ściany i blaty są w dobrym stanie i łatwe do czyszczenia, a także ocenią twoją zdolność do utrzymania higienicznego środowiska gotowania.
Bezpieczne zarządzanie żywnością
Zanim zaczniesz oferować swoje usługi publicznie, upewnij się, że jesteś w pełni na bieżąco z wymaganiami General Food Law dla profesjonalnych firm cateringowych.
Pełen przewodnik po podstawach można znaleźć w The Food Standards Agency tutaj, ale należy również upewnić się, że ty i wszyscy pracownicy mają kwalifikacje na poziomie 2 w zakresie bezpieczeństwa żywności.
Możesz mieć dostęp do kursów bezpieczeństwa żywności za około 100 funtów od osoby w The Chartered Institute of Environmental Health i Nationwide Caterers Association (NCASS). Należy pamiętać, że komercyjne przygotowywanie żywności bez tych kwalifikacji jest nielegalne.
Ubezpieczenie
Ze względu na charakter pracy, będziesz musiał chronić siebie, swoich pracowników i swoją firmę przed wieloma możliwymi scenariuszami, które pojawiają się w związku z pracą w nieznanych miejscach, wypożyczaniem sprzętu i pracą z ludźmi.
W zależności od rodzaju działalności gastronomicznej, którą zakładasz, będziesz potrzebował niektórych lub wszystkich z poniższych:
- Ubezpieczenie odpowiedzialności cywil nej gastronomii - obejmuje ono obrażenia ciała, uszkodzenia mienia osobistego oraz zabezpiecza cię przed roszczeniami klientów, jeśli zachorują w wyniku spożycia twojego jedzenia
- Cateringowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnejpracodawcy - jeśli zatrudniasz pracowników, jest to wymóg prawny, abyś wykupił ten rodzaj ubezpieczenia, aby chronić swoją firmę przed roszczeniami, jeśli pracownik upadnie lub zostanie ranny w pracy.
- Catering van insurance - Jeśli prowadzisz biznes związany z ciężarówką lub furgonetką gastronomiczną, musisz wykupić tego rodzaju ubezpieczenie, tak jak w przypadku osobistego samochodu lub furgonetki. Twoja polisa powinna obejmować ochronę przed kradzieżą i utratą, uszkodzeniami i szkodami pożarowymi.
Krok 7: Czas na marketing usług gastronomicznych!
Po załatwieniu wszystkich formalności prawnych, teraz pozostaje tylko zacząć mówić o swoim nowym biznesie! Zalecamy łączne podejście do marketingu w formie drukowanej i cyfrowej, aby upewnić się, że pokryłeś wszystkie podstawy i dotarłeś ze swoją marką do jak największej liczby odbiorców.
Na przykład, pamiętaj o założeniu strony internetowej, mediów społecznościowych i komunikacji e-mailowej dla klientów, a także o rozesłaniu ulotek w okolicy.
I oczywiście zawsze pamiętaj o tym, aby mieć pod ręką swoje wizytówki, które przydadzą się w odpowiednich momentach w sieci!
Jeśli chciałbyś uzyskać pomoc w tworzeniu materiałów drukowanych dla Twojego nowego biznesu gastronomicznego lub potrzebujesz porady na temat różnych materiałów marketingowych, które najlepiej sprawdzą się dla Twojego rodzaju działalności, skontaktuj się z naszym zespołem obsługi klienta, a my z przyjemnością Ci pomożemy!