Rodzaje i metody produkcji broszur

Broszura to wielostronicowy produkt drukowany. Jest to publikacja drukowana, zwykle o charakterze nieperiodycznym. Ma on co najmniej cztery strony i jest połączony różnymi metodami. Nazwa tego produktu pochodzi od francuskiego czasownika brochure ("zszywać"). Broszura wygląda jak cienka i mała książka bez twardej okładki i z papierową okładką.
Broszury cieszą się stałym popytem. Różne firmy, a także agencje rządowe często składają na nie zamówienia. Do technologii broszur, jak również do wszystkich innych produktów poligraficznych, w naszych czasach są dość rygorystyczne pod względem norm i zasad. Od tego, czy użyty zostanie wysokiej jakości papier, jak zaprojektowana zostanie broszura, według jakiej technologii zostanie wyprodukowana i od wielu innych czynników zależy, jak efektywnie spełnione zostanie zadanie, dla którego dane produkty zostały wyprodukowane.
Zwyczajowo wyróżnia się podstawowe cechy wyróżniające broszury. Powinny być:
- informacyjny - powinien dostarczać odbiorcy docelowemu znacznie więcej istotnych informacji niż broszury i ulotki;
- reprezentacyjny - broszura ma wzbudzać zaufanie u odbiorcy lub autora; tego typu produkty nie trafiają do kosza tak często jak inne druki ulotne, a tym bardziej materiały reklamowe
- kompaktowy - od tego zależy wygoda dystrybucji, czytania i przechowywania tej małej książeczki;
- niedrogie w produkcji - mały nakład tego typu produktu nie będzie tak skuteczny w realizacji celów broszury klienta
- o wystarczającej jakości - aby służyły przez długi czas.
Rodzaje broszur
Istnieje kilka standardowych odmian tego produktu poligraficznego.
Informacje
Ich celem jest nauczenie lub zapoznanie czytelnika z pewnymi zagadnieniami, radami, przepisami, metodami. Ponadto, broszury tego typu są często dołączane jako instrukcja obsługi produktu (np. elektronika użytkowa, narzędzia elektryczne).
Projekt takich produktów jest ekonomiczny: z reguły stosuje się stosunkowo tani papier o niskiej gęstości, raczej proste i nieskomplikowane wzornictwo, często czarno-biały druk.
Reklama
Broszura o charakterze reklamowym musi promować, oferować, informować i doradzać konkretny produkt, usługę lub firmę. Z tego powodu wymaga chwytliwego, intrygującego, jasnego designu, który skusi, zainteresuje potencjalnego konsumenta, a najlepiej - zachęci do zakupu reklamowanego produktu.
Od profesjonalizmu projektu, cech jakościowych papieru i umiejętnej prezentacji treści zależy, ile pieniędzy klient zainwestował w swoją reklamę.
Obraz (wprowadzenie-biznes)
Ta kategoria broszur jest również reklamą, ale w przeciwieństwie do poprzedniej kategorii, daje czytelnikowi znacznie bardziej szczegółowe informacje na temat konkretnej organizacji, przedsiębiorców, co oferują i w czym się specjalizują, w tym dane kontaktowe.
Celem wydawania tego rodzaju produktów jest przyciągnięcie uwagi potencjalnych konsumentów, zapoznanie ich z potencjalnym dostawcą towarów i usług, ukształtowanie ich pierwszego wizerunku wśród odbiorców. Z reguły do produkcji broszur wizerunkowych używa się wysokiej jakości papieru o dużej gęstości, a ogólny styl projektowania broszur jest koniecznie utrzymywany zgodnie z wizualnymi ustawieniami obrazu tej lub innej organizacji lub handlowca. Parametry te mają sprawiać wrażenie solidnej, odpowiedzialnej i nienajgorszej firmy.
Należy również zauważyć, że nie jest rzadkością produkowanie broszur, które łączą w sobie kilka obszarów funkcjonalnych jednocześnie. Są to zarówno materiały reklamowe, jak i poradnikowe, czy informacyjno-biznesowe, dlatego niełatwo jest je przypisać do jakiejś konkretnej podkategorii. Często takie publikacje są dystrybuowane w placówkach medycznych, centrach rozrywki, centrach handlowych i biznesowych.