Porady

Przewodnik właściciela małej firmy po marketingu bezpośrednim (Direct Mail Marketing)

Jeśli chcesz dodać do swojej strategii kampanię marketingu bezpośredniego, ale nie wiesz, od czego zacząć, nie odniosłeś sukcesu, o którym myślałeś, lub po prostu chcesz urozmaicić swoją działalność nowymi pomysłami na marketing bezpośredni, to dobrze trafiłeś!

Nasz przewodnik pokaże Ci, jak stworzyć własną skuteczną i kreatywną kampanię direct mailową, której czytelnicy nie będą mogli się oprzeć, wykorzystując przykłady, statystyki i mnóstwo zabawnych pomysłów.

Krótkie wprowadzenie do direct mailingu

Po pierwsze, musisz zapoznać się z direct mail: czym jest, co działa dobrze (a co nie) i w jaki sposób może skutecznie współgrać z pozostałymi elementami strategii marketingowej.


Co to jest Direct Mail?

Direct mail to rodzaj marketingu, który polega na wysyłaniu druków pocztą do domów klientów lub do ich firm. Zwykle zawiera ona wiadomość promocyjną, opis produktu lub usługi oraz kod rabatowy lub kupon.

Popularne materiały do direct mailingu to listy, katalogi i ulotki, choć coraz większą popularnością cieszą się pocztówki.

Ile kosztuje wysyłka bezpośrednia?

Piękne jest to, że koszt direct mail może być tak duży lub tak mały, jak pozwala na to Twój budżet. Drukując materiały marketingowe online, możesz obniżyć koszty, wybierając cieńszy papier lub stosując specjalne wykończenia, takie jak laminowanie aksamitne i błyszczące.

Ulotki to świetny sposób na wysyłkę mailingu, który jest bardzo ekonomiczny nawet przy dużych nakładach. Broszury to bardzo skuteczny sposób, aby powiedzieć więcej i zrobić więcej za pomocą mailera. Wszystko zależy od tego, czy wybierzesz odpowiedni dla swojej firmy.

Jak upewnić się, że Twoja poczta bezpośrednia jest zgodna z GDPR?

Aby stworzyć przyjazną GDPR kampanię direct mail, która będzie przebiegać bezproblemowo, musisz pomyśleć o następujących kwestiach:

1. Pole "Tick-in
Jeśli Twój mailing wymaga podania danych osobowych, musisz umieścić w nim pole wyboru typu opt-in - nie opt-out! Obok niego należy jasno określić, w jaki sposób zamierzamy wykorzystać dane osobowe.

2. Unikaj przymusu
Nie można oferować ekskluzywnej zniżki za zapisanie się na listę mailingową - jeśli mailing promuje zniżkę, powinna być ona dostępna dla każdego.

3. Powiedz, co robisz z danymi
Należy poinformować użytkowników, w jaki sposób wykorzystujemy ich dane i jak mogą zrezygnować z otrzymywania informacji marketingowych.

4. Prowadź dokumentację
Musisz być w stanie udowodnić, że klienci wyrazili na to wyraźną zgodę, więc jeśli zbierasz dane od swoich klientów, na przykład na potrzeby konkursu, zachowaj fizyczny i cyfrowy zapis ich zgody.

Czy to się opłaca?

Nasze ostatnie badanie na temat tego, w jakim stopniu ufamy marketerom w kwestii naszych danych, wykazało, że ulotki są postrzegane jako najbardziej godna zaufania forma reklamy (21%) w porównaniu z reklamami internetowymi, które zostały uznane za najbardziej inwazyjne (43%).
Potwierdzają to dalsze badania przeprowadzone przez Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (Direct Marketing Association), które wykazały, że reklama bezpośrednia charakteryzuje się wskaźnikiem odpowiedzi na poziomie 4,4%, w porównaniu z reklamą elektroniczną, która uzyskała zaledwie 0,12%. Oznacza to, że na każde 1000 osób 43 więcej osób wejdzie w interakcję z Twoją reklamą bezpośrednią niż z Twoimi e-mailami.

Ktokolwiek powiedział, że druk jest martwy, najwyraźniej nigdy nie prowadził kampanii direct mail!


Proces wysyłki bezpośredniej

Każda wysłana przez Ciebie przesyłka direct mail przechodzi przez ten sam proces i napotyka po drodze na te same przeszkody. Za każdym razem, gdy napotykają na te same przeszkody, istnieje ryzyko, że zostaną wyrzucone. Poniżej przedstawiamy w skrócie, co dzieje się podczas wysyłania mailingu.

(1) Otworzyć czy nie otworzyć?

Oto jest pytanie. Pierwszą barierą, z jaką musi się zmierzyć Twoja przesyłka, jest to, czy odbiorca zdecyduje się otworzyć kopertę. Dobrze sprawdzają się nieoznakowane koperty - mniej przypominają wtedy list reklamowy. Pomocne jest również to, że Twoja poczta jest "grudkowata".
W kopercie znajduje się coś o nietypowym kształcie, co zachęca odbiorcę do otwarcia listu. Spróbuj umieścić w przesyłce coś o nieco większym rozmiarze, np. mały magazyn lub markowy towar.

(2) Design to Impress

Dobra robota! Twój list był wystarczająco intrygujący, aby go otworzyć. Kolejnym wyzwaniem jest sprawdzenie, czy przejdzie on pomyślnie "skanowanie". Kiedy skanujemy dokument, używamy leniwej części naszego mózgu. Dlatego właśnie przydaje się atrakcyjny wizualnie projekt.
Pomyśl o jasnych kolorach, odważnych czcionkach i jak największej ilości informacji wizualnych - ilustracje w stylu infografiki i wykresy zawsze dobrze się sprawdzają, ponieważ są łatwe do przyswojenia. Ogranicz tekst do minimum i upewnij się, że czytelnik na pierwszy rzut oka rozumie, co chcesz przekazać.

(3) Treść jest królem

To jest to - przyciągnąłeś ich dzięki projektowi! Teraz nadszedł czas, aby naprawdę "oczarować" ich słowami. Obok przyciągających uwagę nagłówków i jasnego, czytelnego tekstu, kluczem do skutecznej sprzedaży jest silne wezwanie do działania (CTA).
Jest to część mailera, która mówi czytelnikowi, co dokładnie ma zrobić. Szczególnie dobrze sprawdza się wezwanie do natychmiastowego działania, na przykład poprzez wykorzystanie FOMO (fear of missing out) klienta:

- Zadzwoń teraz, aby porozmawiać z jednym z naszych specjalistów
- Zrealizuj swój rabat w sklepie już dziś!
- Kup teraz, zanim będzie za późno
- Śledź nas w mediach społecznościowych i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami
- Pośpiesz się - odnów swoje członkostwo już dziś!




Zobacz więcej najlepszych wskazówek na jak napisać skuteczną informację handlową do reklamy bezpośredniej tutaj.

Co się dzieje, gdy bariera nie zostanie pokonana?

Kiedy napotkasz barierę (lub trafisz na "nie" w naszym wykresie), może się zdarzyć jedna z trzech rzeczy: odbiorca zachowuje przesyłkę na kolejny dzień i proces zaczyna się od nowa od miejsca, w którym się zakończył; odbiorca przekazuje przesyłkę komuś innemu, a wtedy proces zaczyna się od nowego odbiorcy; przesyłka zostaje wyrzucona do kosza.

Czy można się pozbierać po wyrzuceniu do kosza?

Jeśli chodzi o kampanie direct mail, porażka nie wchodzi w grę. Nie, naprawdę! Około 80-90% odbiorców przesyłek bezpośrednich skanuje lub czyta każdą przesyłkę przed jej wyrzuceniem (Small Biz Trends), ale nie oznacza to, że pozostałe 10-20% nic nie otrzyma.

Jeśli wyślesz jakąś przesyłkę, np. pocztówkę z kuponem, a odbiorca niekoniecznie potrzebuje Twojej firmy w tej chwili, nie ma co ukrywać, że nie będzie jej potrzebował w przyszłości.

Jest teraz bardzo świadomy Twojej marki. Jeśli więc nadejdzie taki dzień, że będą chcieli kupić Twój produkt, być może odwiedzą Twoją stronę internetową lub sklep i dokonają zakupu - co nie miałoby miejsca bez tej przesyłki.

Aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że tak się stanie, zawsze najlepiej mieć jakiś plan dalszych działań. Niezależnie od tego, czy chodzi o wysłanie kolejnej przesyłki po miesiącu, wysłanie e-maila, zadzwonienie do klienta, czy też połączenie wszystkich tych działań, follow-up jest kluczowy dla zapewnienia, że jesteś na pierwszym miejscu w umysłach swoich klientów.

5 zabawnych pomysłów na pocztę bezpośrednią do wypróbowania w 2019 roku (i kolejnych latach)

Najskuteczniejsze przykłady korespondencji bezpośredniej mają jedną ważną cechę wspólną: są inne. Wyróżnienie się spośród konkurencji, a nawet spośród innych materiałów marketingowych, które odbiorca będzie przeglądał, jest niezwykle ważne dla udanej kampanii direct mail.

Oprócz powiązania maila z Twoją marką, pomyśl o tym, w jaki sposób możesz stworzyć wartość dodaną dla odbiorcy, dając mu coś, z czego może korzystać każdego dnia lub zabawne zadanie do wykonania. Oto kilka zabawnych pomysłów na reklamę bezpośrednią, które z pewnością pomogą Ci się wyróżnić!

1. Miniaturowe kartki z pozdrowieniami

Niemal każda firma wysyła kartki z życzeniami na Boże Narodzenie - Twój kominek jest pewnie pełen kartek ze sklepu na końcu drogi, od dentysty, weterynarza. Ale założę się, że nigdy nie otrzymałeś minikartki z życzeniami! Złożone wizytówki doskonale sprawdzają się jako minikartki z życzeniami - jest na nich wystarczająco dużo miejsca, aby napisać odręcznie krótką wiadomość i podpisać ją od swojego zespołu.

Wysyłanie rzeczy w unikalnych kształtach i rozmiarach to świetny sposób na wyróżnienie się. A najmniejsze rzeczy mogą czasami mieć największy wpływ.

2. Przydatne prezenty

Wysłanie prezentu, z którego klient na pewno skorzysta, to świetny sposób na przykucie jego uwagi i wzbudzenie w nim pozytywnych emocji związanych z Twoją firmą. Wybierz coś małego i przystępnego dla Twojego budżetu, a następnie wyślij to z pomysłową karteczką z notatką.

Na przykład, agencja nieruchomości może wysłać swoim nowym szczęśliwym posiadaczom breloczek do kluczy z napisem "Za nowe klucze!", lub fryzjer może wysłać grzebień z przesłaniem "Nie daj się zaplątać".

3. Działania angażujące

Jednym ze sposobów na zachęcenie czytelnika do działania jest dołączenie do przesyłki direct mail jakiejś aktywności, quizu lub zadania do wykonania. Może to być np. quiz osobowościowy, dzięki któremu czytelnik dowie się, jaki produkt powinien kupić, jaką fryzurę powinien mieć, jaki dom kupić, na jaki kolor pomalować ściany - cokolwiek, co Twoja firma może mu zaoferować.

4. List pisany odręcznie

Nie ma nic bardziej ekscytującego niż otrzymanie pocztą odręcznie napisanego listu lub notatki. Dlaczego? Ponieważ nie jest to coś, co zdarza się codziennie! Najlepiej stosować tę technikę w przypadku wysyłania do kilku najważniejszych klientów, ponieważ pisanie listów zamiast pisania na maszynie może być czasochłonne, ale korzyści z tego płynące są tego warte - 84% konsumentów chętniej otworzy przesyłkę, jeśli będzie ona spersonalizowana (Forbes).

5. Pudełka na prezenty i paczki

Kolejnym pomysłem na wyróżnienie klientów lub podziękowanie klientom B2B są zestawy upominkowe, które są jedną z najbardziej ekscytujących rzeczy, jakie można otrzymać pocztą. Możesz do nich dołączyć próbki swoich produktów, markowe towary, a nawet kilka smakołyków, takich jak herbaty, kawy i czekoladki. Większe prezenty tego typu są bardziej prawdopodobne, że zostaną udostępnione na kanałach społecznościowych odbiorcy, co czyni je prezentem, który nie przestaje dawać!

Mamy nadzieję, że ten przewodnik zainspirował Cię do stworzenia własnej udanej kampanii direct mail i że strategie, o których wspomnieliśmy, przydadzą Ci się podczas opracowywania własnych planów i procesów. Bądź z nami na bieżąco i oznaczaj nas w swoich materiałach marketingowych na Twitterze i Instagramie @instantprintuk lub #instantprintuk, aby mieć szansę na wyróżnienie.

Zobacz również