Porady

Jak się skupić w pracy i być bardziej produktywnym

Nasze listy rzeczy do zrobienia stają się coraz dłuższe, a obciążenie pracą może wydawać się tak przytłaczające, że nie wiemy, od czego zacząć! W połączeniu z mediami społecznościowymi i e-mailami, które nieustannie nas rozpraszają i odciągają nasz wzrok od bieżącego zadania, wszystkim nam trudno jest się czasem skupić w pracy! Z pomocą przychodzi nam 20 prostych wskazówek, jak zrobić to, co do nas należy...

1. Zorganizuj swoje miejsce pracy

Porządek na biurku to porządek w głowie! Wyrzuć niepotrzebne dokumenty lub nieaktualne listy rzeczy do zrobienia i stwórz czystą i uporządkowaną przestrzeń. Warto również uporządkować wszystkie materiały piśmienne i papiernicze, abyś mógł szybko znaleźć to, czego potrzebujesz.

2. Podziel duże zadania na mniejsze części

W obliczu jednego dużego, zniechęcającego zadania, kuszące może być ciągłe odkładanie go na później. Spróbuj podzielić zadanie na wiele łatwych kroków. W ten sposób praca wyda się łatwiejsza do wykonania, a Ty będziesz mógł codziennie robić po trochu.

3. Wyznacz sobie czas, kiedy możesz sprawdzić pocztę lub telefon

Podobnie jak w przypadku robienia regularnych przerw, pomocne może być zaplanowanie czasu, w którym będziesz mógł sprawdzić telefon lub pocztę. Czasami świadomość, że będziesz odbierać e-maile, sama w sobie może rozpraszać. Dlatego raz lub dwa razy dziennie wyjmij telefon, a następnie odłóż go, gdy zajmiesz się wiadomościami!

4. Wyznaczaj osiągalne cele

Wyznaczanie celów to świetny sposób na motywację i utrzymanie się na właściwej ścieżce, jednak zbyt wysokie cele mogą doprowadzić do wypalenia zawodowego i rozczarowania pod koniec tygodnia. Staraj się wyznaczać sobie cele możliwe do osiągnięcia, abyś mógł się rozwijać, a jednocześnie czuć się spokojny i opanowany.

5. Ustal priorytety zadań

Gdy lista rzeczy do zrobienia staje się coraz dłuższa, warto zdecydować, które zadania mają pierwszeństwo przed innymi. Być może jedno z zadań ma wcześniejszy termin wykonania lub dotyczy naprawdę ważnego projektu - wyróżnij je na liście, podkreślając lub oznaczając gwiazdką.

6. Wybierz odpowiednie biurko i krzesło

Niewygodne krzesło może mieć większy wpływ na Twoją pracę, niż Ci się wydaje. Jeśli Twoja postawa podczas pracy jest zła, będzie to miało wpływ na Twoje nastawienie do wykonywanej pracy. Wybierz odpowiednie biurko i krzesło, aby uniknąć bólu pleców i poprawić sobie samopoczucie.

7. Sporządź mądrą listę rzeczy do zrobienia

Na początku dnia lub tygodnia warto sporządzić listę rzeczy do zrobienia, zawierającą wszystkie zadania, które należy wykonać. Powinna ona zawierać duże i małe zadania oraz terminy ich wykonania. Pozwoli to utrzymać porządek w pracy, a odhaczenie czegoś na liście to świetne uczucie!

8. Deleguj zadania

Wszyscy jesteśmy winni tego, że czasami staramy się zrobić wszystko, i choć wspaniale jest otrzymać uznanie za naszą ciężką pracę, to nigdy go nie otrzymamy, jeśli będziemy tak przeciążeni, że zabraknie nam pracy! Delegowanie zadań to naprawdę rozsądny sposób na zorganizowanie swojego obciążenia pracą i upewnienie się, że wszystko zostanie wykonane.

9. Dodaj trochę motywacji

Dodaj trochę dodatkowej motywacji do swojego dnia, umieszczając na biurku motywujący cytat. Możesz wydrukować go na pocztówce, którą przypniesz do tablicy ogłoszeń, lub wybrać większy obraz na ścianę!

10. Słuchaj odpowiedniej muzyki

Słuchanie muzyki może naprawdę pomóc Ci się skoncentrować, ale pamiętaj, aby wybrać odpowiedni jej rodzaj. Rodzaj muzyki może być różny w zależności od osoby, ale zazwyczaj najlepiej jest wybrać uspokajającą muzykę instrumentalną.

11. Otwórz okno

Otwarcie okna i zaczerpnięcie świeżego powietrza może naprawdę pomóc w oczyszczeniu umysłu. Jeśli czujesz, że się rozpraszasz, otwarcie okna może być tą zmianą otoczenia, której potrzebujesz.

12. Dodaj trochę roślin

Rośliny, takie jak pająki i aloes, są znane z tego, że oczyszczają powietrze wokół nas. Postawienie kilku roślin domowych na biurku lub w biurze to świetny sposób na uspokojenie umysłu i ułatwienie oddychania.

13. Dbaj o nawodnienie organizmu

Wszyscy wiemy, jak ważne jest nawadnianie organizmu, ale łatwo o tym zapomnieć, kiedy jesteśmy tak zajęci. Zainwestuj w butelkę z wodą i trzymaj ją uzupełnioną na biurku - o wiele łatwiej będzie Ci popijać wodę w ciągu dnia, jeśli będzie ona stała tuż obok Ciebie.

14. Rozkoszuj się filiżanką herbaty lub kawy

Jeśli zaczynasz odczuwać, że Twój umysł błądzi, gdy powinieneś skupić się na pracy, naprawdę pomocne może być wstanie i zaparzenie filiżanki herbaty lub kawy. Ten zastrzyk kofeiny może być tym, czego potrzebujesz, by wykonać zadanie.

15. Zaplanuj przerwy w pracy

Dobrze jest robić sobie regularne przerwy, aby przemyśleć wykonaną pracę i mieć trochę czasu na zastanowienie. Postaraj się robić krótkie przerwy co około godzinę i odejdź od biurka.

16. Zjedz zdrową przekąskę

To normalne, że w ciągu dnia czujesz spadek poziomu energii i często kusi Cię, by sięgnąć po słodką przekąskę, która doda Ci energii. Zadbaj o zdrowie ciała i umysłu, wybierając zamiast tego przekąskę z orzechów - wolno uwalniająca się energia sprawi, że głód zostanie zahamowany na dłużej, a Ty nie będziesz odczuwać później nagłego spadku energii.

17. Medytuj

Medytacja jest coraz powszechniej uznawana za korzystną praktykę dla każdego, i nic dziwnego, skoro korzyści z niej płynące są tak duże! Nie musisz siedzieć skrzyżowanymi nogami na podłodze i mówić "om" - wystarczy, że poświęcisz 5 lub 10 minut w ciągu dnia, aby usiąść w ciszy i skupić się na oddechu. Oczyszczanie umysłu w ten sposób ćwiczy mózg w koncentrowaniu się na jednej rzeczy naraz i może się okazać, że praca, którą masz do wykonania, mniej Cię przytłacza.

18. Skup się na jednym zadaniu naraz

Próba skupienia się na więcej niż jednej rzeczy naraz jest szkodliwa dla produktywności! Bądź dla siebie surowy i skup się na jednej rzeczy w danym momencie - prawdopodobnie w dłuższej perspektywie osiągniesz więcej.

19. Ustaw timery

Jeśli trudno Ci się skupić na jednej rzeczy naraz, spróbuj wyznaczyć sobie timery. Na przykład, możesz postanowić, że będziesz pracować nad jednym zadaniem przez 15-30 minut i ustawić alarm, który włączy się po upływie tego czasu. Pół godziny nie wydaje się zbyt długim czasem, nawet w przypadku zadania, którego nie lubisz wykonywać, a dzięki timerowi nie będziesz mieć pokusy, by ciągle zerkać na zegarek.

20. Ściągnij pomocne aplikacje do zarządzania czasem

Twój telefon często rozprasza uwagę, ale są sposoby, by go wykorzystać! Aplikacje takie jak Evernote czy FocusatWill pomogą Ci się zorganizować i skupić na wykonywanym zadaniu.

Nasz bezpłatny eBook "More Time for Business" zawiera 4 szablony zarządzania czasem, które możesz zacząć stosować już dziś, aby pomóc sobie w skupieniu się w pracy i jak najlepszym wykorzystaniu każdego dnia. Pobierz swój egzemplarz poniżej!


Czy masz jakieś pomocne wskazówki, jak utrzymać koncentrację w pracy? Daj nam znać na Twitterze lub Facebooku!

Zobacz również