Gadżety reklamowe

Wizytówki z tłoczeniem

W artykule omówiono produkcję prestiżowych wizytówek z tłoczeniem. Rozważane są główne metody i technologie tłoczenia, ich zalety i wady. Artykuł zawiera również kilka wskazówek, jak zdobyć naprawdę prestiżową wizytówkę, która będzie określała wysoki status właściciela.

Do kategorii prestiżowych wizytówek należą wizytówki z tłoczeniem. Obraz na tych wizytówkach nanoszony jest za pomocą magnezowej lub mosiężnej matrycy, która pod wpływem prasy przykładana jest do materiału-podłoża odkształcalnego. Tłoczenie może być wykonywane metodą na gorąco i na zimno. Do stemplowania używa się specjalnego tuszu i folii. Tłoczenie wizytówek może być płaskie lub wypukło-wklęsłe. Tłoczenie płaskie wykonywane jest za pomocą folii. Znaczna gama kolorów, które oferują producenci folii, pozwala na stworzenie dowolnego koloru tłoczenia. Tłoczenie wypukłe wykonuje się metodą tłoczenia. W tym przypadku materiał, który ma zostać zdeformowany, wznosi się ponad materiał podstawowy. Tłoczenie wypukłe pozwala na stworzenie wzoru w postaci wgłębień w podłożu odkształcalnego materiału.

Hot stamping polega na klejeniu folii pod wpływem podwyższonej temperatury. Pod wpływem temperatury dolna warstwa folii topi się i zostaje zgrzana z podłożem.

Produkcja wizytówek metodą tłoczenia trwa średnio 14 dni. Wizytówki tłoczone mogą mieć praktycznie dowolny kolor. Tłoczenie jest kosztowną metodą tworzenia wizytówek, ponieważ wymaga wyprodukowania drogiego ostrza. Kilkadziesiąt lat temu embossing był wykonywany głównie na papierze, teraz dostępne są inne materiały do embossingu. Minimalny nakład dla wizytówek tłoczonych to 100 sztuk.

Technologia wykonywania wizytówek metodą stemplowania

Przy wykonywaniu wizytówek metodą tłoczenia nośnikiem informacji jest specjalna forma, która jest wykonana z polimerów, cynku, stopów magnezu, miedzi, mosiądzu lub innego materiału.

Podczas tłoczenia płyta jest mocowana na maszynie i podgrzewana. Temperatura do jakiej nagrzewa się płyta zależy od materiału użytego do produkcji wizytówek oraz metody tłoczenia. Również od temperatury klipsa zależy forma odcisku, który powinien być uzyskany w efekcie. Przy tłoczeniu na ślepo wybór temperatury wpływa na materiał podstawy, z której wykonana jest wizytówka. Prawidłowo dobrana temperatura wpływa na jakość tłoczenia. Na jakość wpływają również takie czynniki jak nacisk, czas kontaktu kliszy z materiałem.

Najprostszą technologią tłoczenia jest tłoczenie na bazie formy fotopolimerowej. Grubość polimeru wynosi średnio od 1mm do 1,75mm. Polimerowa forma pozwala na wytłoczenie od 100 do 2000 sztuk. Ilość odcisków, które można wykonać za pomocą płyt polimerowych zależy od projektu i materiału użytego do tłoczenia. Wielokrotne użycie bloku polimerowego utrudnia oddzielenie go od płyty, a jakość nadruku będzie znacznie niższa. Klisza cynkowa to arkusz cynku, na który nanoszona jest warstwa fotograficzna. Następnie jest on naświetlany i wytrawiany kwasem. Cynkowy frazes może wywrzeć na nas kilka tysięcy wrażenia.

Najlepsze wyciski dla drobniejszych szczegółów mogą być wykonane z mosiądzu i obrabiane w maszynie grawerskiej. Mosiężny klips do tłoczenia ślepego lub reliefowego może być trójwymiarowy. Jeśli wymagane jest wrażenie wysoce artystyczne, klisza musi być wykończona ręcznie. Dzięki takiemu blokowi można wykonać niemal nieograniczoną liczbę odcisków. Koszt wizytówek, który jest realizowany za pomocą takiego banału, jest bardzo wysoki, ponieważ jest trudny do wyprodukowania.

Wykonanie prestiżowych wizytówek z tłoczeniem

Aby zrobić wizytówkę z tłoczeniem było naprawdę drogie i prestiżowe, trzeba użyć drogiej blachy mosiężnej.

Tłoczenie może uzupełnić zwykłe liternictwo i sprawić, że wizytówka będzie wyglądała bardziej elegancko, dodając efektowności czcionce lub logo. Tłoczenie może być wykonane na różnych materiałach: papier, laminat, plastik, folia, aksamit, itp.

Bardzo ważnym kryterium przy tworzeniu wizytówek z tłoczeniem jest jego styl, a to jest możliwe tylko wtedy, gdy używasz drogich klisz. W przeciwnym razie otrzymamy wydruk z rozmazanymi, nierównymi krawędziami, co psuje wygląd wizytówki. Efektem nie jest droga i stylowa wizytówka, ale jej żałosna parodia.

Nie należy wykonywać wizytówek z tłoczeniem przy użyciu folii w tym samym kolorze. Taka wizytówka sprawia wrażenie, że jej właściciel próbuje "zamydlić oczy", a na dobrą wizytówkę brakuje mu gustu lub pieniędzy.

Elegancko, a zarazem efektownie wyglądają wizytówki, które posiadają tłoczenie tylko w logo.

Jeśli podstawą do tłoczenia jest aksamit, lepiej jest użyć dwóch folii o różnych kolorach, z tekstem lepiej jest wykonać matową folię lokalny dyskretny kolor, taki jak czarny.

Na monochromatycznej wizytówce tłoczenie wygląda elegancko i stylowo, natomiast tłoczenie na kolorowych wizytówkach może być wyraźnym przerysowaniem. Lekkie tłoczenia, które dodają odrobinę luksusu, mogą być stosowane w połączeniu z sitodrukiem.

W wyborze stylu wizytówki, lepiej jest zaufać opinii profesjonalnych projektantów, w przeciwnym razie wynik tworzenia drogich prestiżowych wizytówek z tłoczeniem może okazać się odwrotnością tego, co jest oczekiwane.

Nie należy zapominać o tym, że rejestracja wizytówek metodą stemplowania wymaga dużych nakładów finansowych i długiego oczekiwania na wynik. Pilna produkcja jakościowej i stylowej wizytówki z tłoczeniem jest niemożliwa. Jest to podwójnie prawdziwe, jeśli w projekcie wizytówki zastosowano kilka różnych metod druku, na przykład sitodruk i tłoczenie. Każda z tych metod wymaga długiego czasu na wyprodukowanie.

 

 

Zobacz również